Tilvenning i Harkmark naturbarnehage

Nå er det snart klart for ny tilvenning For andre året bruker vi den såkalte Jåttå modellen, denne er utviklet av Jåttå Barnehage i Rogaland. Jåttåmodellen jobber ut fra teorien i trygghetssirkelen (Circle of security). Det innebærer at foreldre har en aktiv rolle i tilvenningen. Tradisjonell tilvenning innebærer at foreldre er til stede med barna noen timer første dagen for å gradvis forlate barna mer og mer de to andre dagene. Forskningen viser at denne typen tilvenning ivaretar barnets behov for tilknytning.

I Harkmark naturbarnehage medfører det at foreldrene er til stede med barnet minst i tre hele dager. Foreldrene er med på både i forhold til stell, spising, sover, lek og i aktiviteter. På den måten blir foreldrene kjent med barnehagen og hvordan ting gjøres her hos oss. I tillegg blir personalet kjent med både barn og foreldre på en trygg måte. Det gir positivitet i forhold til foreldresamarbeid og dialog. Denne relasjonsbyggingen medfører at nettverket mellom hjem og barnehage får en god start.

Bakgrunnen for at Harkmark naturbarnehage har valgt å jobbe etter Jåttåmodellen er de gode erfaringene som andre barnehager har i forhold til tilvenning.

Harkmark naturbarnehage har hatt kursing i trygg tilknytning og teorien i Trygghetssirkelen.

Tilvenning i barnehagen