Naturoppdraget og Matnyttig

Naturoppdraget

I april, mai og juni skal løvegruppa og musegruppa ta i bruk opplegget «naturoppdraget» som er laget av Besøkssentret i Norge, Miljødirektoratet og Naturfagsenteret. Naturoppdraget går ut på at barn og voksne fra barnehagen skal gå ut i nærnaturen og utføre oppdrag fra Kåre Kråke.  Vi skal innom forskjellige temaer som blant annet småkryp, fugler og trær. Hensikten med dette er at vi sammen skal utforske nærnaturen sammen.

Vi ønsker å lære mer om naturen mens vi er i lavvoen og på tur i nærområdet.

Mer informasjon om naturoppdraget finner dere på nettsiden: https://naturoppdraget.no/

Matnyttig - Forskningsbasert mat og måltidspraksis.

Matnyttig er en nettressurs til barnehageansatte som jobber med barn i alderen 1-3 år og som ønsker å bidra til å styrke etableringen av tidlige sunne mat- og måltidsvaner.
Sammen bidrar vi til matglede, og legger til rette for utvikling av barns smakspreferanser og matmot.
Hvorfor er mat og måltid spesielt viktig for småbarn?
Nyere forskning viser at grunnlaget for livslang helse i stor grad bestemmes tidlig i livet, og mest av alt de første tusen dagene, fra unnfangelse til barnet er ca. to år (kaldt tusendagers-vinduet). Barnehagens arbeide med 0-3 åringer sin utvikling spiller sentral rolle for barna helse og trivsel, både her og nå og i fremtiden.
Helsefremmende, pedagogisk mat- og måltidspraksis handler om mer enn sunt kosthold, danningsprosesser skjer hele tiden når barn deltar i matrelaterte aktiviteter i barnehagen.
(Hentet fra matnytting.no)

I praksis så skal musegruppa ha sapere samling (smaksamling) en gang i uken, hvor de utforsker månedens fokusgrønnsak med og uten tilbehør. Det er maskoten (Kåre Kråke) som introduserer fokusgrønnsaken. Barna skal bruke alle sansene sine til å undersøke grønnsaken. Føle, lukte, se, smake/eller munnfølelse og hørsel. Deretter skal fokus grønnsaken bli brukt til varm maten to ganger i uken.

For mer informasjon se www.matnyttig.no