Oppstart for Løvegruppe i barnehagen

Alle Barna har lagd sine familier som dere ser på bildet. Vi har snakket om antall personer som kan være i en familie, hvem som er i familien min, hvem er eldst, hvem er størst, hvem er minst og vi har hatt mange flere fine samtaler om familiene våre eller andre familier. I fagområdet «nærmiljø og samfunn» er det lagt vekt på at barna skal bli kjent med sin egen familie og andre ulike familieformer.

Nå er det også tid for de største barna å bli kjent på nytt med de andre barn og voksne i Løvegruppen. Kanskje de ikke har sett sine barnehagevenner på flere uker og barna har vokst og utviklet seg. hvem er eldst nå? hvem er minst? Gruppedynamikken har endret seg og alle må finne plassen sin på nytt.

Og vi må også bli kjent med de voksene i barnehagen igjen. Kanskje det har skjedd at noen nye voksene har begynt å jobbe i barnehagen? Vi må bli kjent med de også :)

Derfor har vi valgt å ha som tema: "Bli kjent uker".

Her omfatter vi temaer som:

• Familien vår
  • Hvem er jeg og hvem er du?
  • Kroppen min
  • Skal vi være venner?

For å kunne ivareta at barna opplever en trygg og god oppstart i barnehagen igjen tenker vi voksene på de "6 T-ene" som Svanaug Lunde i filmen "trygg og god start i barnehagen" på Udir sin side anbefaler.

• trygghet
  • tilhørighet
  • tid
  • tålmodighet
  • trivsel
  • tull og tøys

Vi mener at et tett og godt samarbeid med foreldrene og som team i personalgruppen skaper beste forutsetninger til å lykkes med å skape en trygg og god start i barnehagen igjen.