Synliggjøring av det språklige mangfoldet i barnehagen (Ingvild A. Onstad)

I barnehagen har vi ett barn og en ansatt som har tysk og Tyskland som en del av sin kultur og identitet. I Rammeplanen for barnehagen står det at personalet skal; «synliggjøre språklig og kulturelt mangfold, støtte barnas ulike kulturelle uttrykk og identiteter og fremme mangfold i kommunikasjon, språk og andre uttrykksformer».

Vi ønsker å synliggjøre det språklige mangfoldet som er representert i barnehagen.

Vi skriver ut ulike hverdagsord og tall på tysk og norsk. Skriver også ut det tyske og det norske flagget. Dette henger vi opp på veggen inne på avdeling, slik at det er synlig både for foresatte, barna og ansatte. Ordene kan være utgangspunkt for samtal. Både om språk generelt, og til å kommunisere.  Vi ansatte og barna kan lære oss enkeltord på tysk, som vi kan bruke i samhandling med barn og ansatt som har tysk som en del av sitt verbal språk.

Ordene og flaggene som henger på avdeling er med på å synliggjør det språklige mangfoldet i barnehagen. Ved å synliggjøre det språklige mangfoldet vi har i barnehagen vil alle barna kunne føle på en bekreftelse og identitetsstolthet. Synliggjøring vil også øke barns bevissthet og aksept ovenfor hverandres likheter og ulikheter.