Til Foreldrene i Harkmark Naturbarnehage

Sommerbrev med informasjon om neste barnehageår.

Kjære alle nye og etablerte foreldre i Harkmark Naturbarnehage!

Da nærmer vi oss slutten på barnehageåret 2020/21 og ferien står for døren. Barnehagen er stengt i uke 28,29,30.

Også dette barnehageåret har vært preget av korona og selv om smittevern har satt noen begrensninger på aktiviteter, har personalet gjort en fantastisk jobb med å gi barna gode leke og læringsopplevelser. Vi har utforsket, undersøkt og lært mye i løpet av året.
Barnehageåret har vært fult med flott og gøye opplevelser som dere foreldre har kunne følge med på i Kidplan gjennom ukeplanen, tavla eller bildene.

Det har dessverre ikke blitt noen fellesarrangementer,men vi har gjennomført de tradisjonelle festene som høstfest, juletrefest, karneval og påske markering også i år uten foresatte til stede. Det har allikevel vært stor stas.

I år har vi hatt 5 førskolebarn som nå er klar for å begynne på skolen. Det er en flott gjeng som viser at de bryr seg om hverandre.  Vi i barnehagen takker for at vi har fått lov til å være en del av deres oppvekst og ønsker dere lykke til som foreldre til skolebarn og ønsker barna alt godt som nye elever på skolen. Førskolebarna fikk en fin avslutning med utdeling av et minne fra alle årene her i barnehagen.

Løvegruppen har hatt faste hjertebarn samlinger hvor barna sier noen fine ord om hverandre. Disse ordene ble skrivet ned på et hjerte og hver uke var det et nytt barn som fikk sitt hjerte med fine ord på. Regnbueløven er alltid med og barna sang regnbueløven- sangen som et fast ritual i hjerte samlingen. Løvebarna har gått på mange gøye turer i nærmiljøet og blitt godt kjent med området rundt barnehagen. Løvebarna har laget en bokstaveskog ved lavvoen, oppgradert balanseløypen og dyrket egne grønnsaker med lavvoen og barnehagen. Det har blitt mange spennende lesetimer mens de har hatt måltidene og en gang i uka har de hatt disko-dag og virkelig fått rocket og danset.

Musegruppen har blitt en flott og trygg gjeng som har blitt godt kjent med rutinene i barnehagen. Det har blitt brukt god tid til å lese i boka «Lille Larven Aldri mett» i samlingene. Sanger og rim til historien ble raskt en gjenkjennende rutine. Regnbueløven, Ramona von Rotte og ugla har vært med i samlingene og under flere aktiviteter. Traktorboka var/ er også en stor suksess og har blitt en fast rutine i overgangssituasjonene før eller etter maten.
Noen av barna kunne så vidt gå når de begynte i august 2020. I dag er veien til lavvoen det gøyeste de vet og unna gjort i løpet av kort tid. Til og med den siste bratte bakken opp til lavvoen er en lett øvelse og at de kan oppholde seg med og i lavvoen er veldig stas.

I alt har det vært et veldig fint år og alt tyder nå på at vi starter et nytt barnehageår på grønt nivå i trafikk lys modellen.

Det vil si at vi ønsker dere velkommen etter sommerferie på tirsdag, 3.8.2021 og foreldre kan fra da av hente og levere inne i barnehagen.
Konkret informasjon om dette får dere rett før vi åpner igjen.

Et tema som jeg vet at dere er veldig spente på å få høre om er matservering.

Etter prøveperioden vår/ sommer har barnehageemne fra styret og personalgruppen blitt enig om at det blir tilbudt matservering som følgende:

Barnehagen tilbyr et fullt andre måltid fem dager i uka – knekkebrød med enkelt smørepålegg og frukt. Det kan varieres med yoghurt, biola, grøt osv.

Onsdager og fredager serverer barnehagen varm mat til lunsj.

Mandag, tirsdag og torsdager må barna ha med seg niste til lunsj.

Frokost tas også med som niste, som det har vært tidligere (frokost fra kl. 6.30-8.30).

Dere betaler 300kr i matpenger.

Tilbudet gjelder fra 3. august 2021 J

(Jeg vet at det finnes mange forskjellige meninger og ønske rundt dette temaet. Harkmark Naturbarnehage anser denne løsningen som et bra kompromiss mellom å oppfylle ønske til foreldrene og oppfylle de politiske kravene.)

Jeg vil også informere dere litt om det kommende året.

Vi kommer til å være 21 barn i barnehageåret 2021/22.

Løvegruppe, 3-6 år:   9 barn

Musegruppe, 1-3 år: 12 barn

Personalsammensetningen fra august:

Løvegruppe: Karianne (Pedagogisk leder), Natalie (Fagarbeider)

Musegruppe: Inger (Pedagogisk leder), Lene (Assistent), Rebekka (Else) (Assistent), Ingvild (Pedagogisk leder), Silke (daglig leder – pedagogisk leder)

Åpningstiden til barnehagen er fra kl. 06.30 -16.30.

Felles foreldremøte for gamle og nye foreldre er på torsdag, 19.08.2021 kl. 19-20.

Jeg vil på vegne av personalet og meg selv takke for den flotte gaven og kaken som vi fikk fra dere. TUSEN TAKK!!! Det var midt i blinken for oss alle!!

Lykke til videre til alle skolestartere med foreldre, og samtidig velkommen til Harkmark Naturbarnehage til alle nye barn og foreldre. Vi gleder oss til innkjøring fra uke 32!

Jeg ønsker dere alle en helt fantastisk sommer!

God sommerhilsen

Silke Bossen